Underhållsavtal – WordPress

Underhållsavtal – WordPress
När du använder ett system som WordPress är det viktigt att du underhåller systemet och alla tillägg. Det är även viktigt att hålla temat uppdaterat.

Genom ett underhållsavtal (supportavtal) kan du vara säker på att din hemsida alltid är i drift och uppdaterad till senaste versionen.

Vad innebär ett underhållsavtal för WordPress? Ett underhållsavtal för WordPress innebär att din hemsida alltid är uppdaterad till senaste versionen i system, tillägg och teman.

Det betyder att det görs regelbundna backuper om något mot förmodan skulle gå fel. Genom en daglig backup kan vi alltid återställa din hemsida om den skulle ex. krascha.

Oftast handlar det om säkerhetsuppdateringar då tillverkarna bakom WordPress och dessa plugins har upptäckt brister som gör det sårbart för intrång.

Dessa uppdateringar går också hand i hand med varandra. Om WordPress uppdateras till en ny version innebär det ofta att tilläggen också måste uppdateras för att fungera med nya versionen av WordPress.

Daglig backup
Genom en daglig backup har du alltid en säkerhet och problem skulle uppstå. Med en backup kan du alltid återställa din hemsida – vilket är guld värt om något skulle ske (hemsidan kraschade, intrång, virus osv…). Det enda du behöver göra att skicka ett mail eller ringa oss så återställer vi hemsidan samt åtgärdar det som ledde till att problemet uppstod.

Support
Vad vore ett underhållsavtal utan aktiv support? Självklart ska du kunna kontakta en expert om du har frågor om din hemsida eller om du behöver hjälp att fixa något. Två timmar i månaden ingår i priset. Support sker i första hand genom mail. Och självklart genom telefon om det skulle behövas.

Kostnad
Från 1 250 kr /mån med ingen bindningstid! Månadskostnaden beror mycket på hur gammal hemsidan är. När du fyller i formuläret får du exakt pris. Du kan säga upp avtalet när som helst. Kostnaden betalas i förskott.

Vad händer om vi inte har något underhållsavtal och hemsidan slutar fungera?
Vi hjälper självklart er att lösa problemet då debiteras ni tiden det tar lösa problemet.
850 kr /h. Exakt hur långt tid felet tar att åtgärda beror fall till fall. Med avtal så ingår detta och ni behöver inte oroa er för extra kostnader.

Är det något som inte ingår i avtalet?
Avtalet täcker endast det befintliga sidan det ingår tex inte i priset vidare utveckling av nya funktioner. Men alla befintliga funktioner underhålls så det alltid funkar felfritt.

Vårt webbhotell erbjuder redan backup varför ska vi ha backup hos dig?
De flesta webbhotell erbjuder dagliga backup men de är oftast krångla och kräver del kunskap när man ska backa versioner utan att förlora data. Filerna brukar vara ganska enkelt men databasen oftast krånglig importera. Med avtalet hos oss så backar vi upp till 30 dagar i tiden och allt återskapas precis som hur sidan var vid den tiden. Filer, databasen osv. Ibland kanske du vill bara backa databasen inte filerna vice versa.

När du byggde hemsidan till oss, varför tänkte du inte på skapa hemsidan så det inte uppstår problem i framtiden?
När vi skapade er hemsida så använde vi självklart senaste PHP standarder och koden är anpassad till senaste tekniken då hemsidan skapades. Det är omöjligt att skapa en hemsida som täcker framtida uppdateringar och säkerhetshål som kan uppkomma i plugins och WordPress. En hemsida är något levande behöver underhållas för det ska funka felfritt och undvika framtida problem. Tänk er en mobiltelefon som är 5 år gammal. Funkar det lika bra som dagens telefoner?

Kan vi inte göra uppdateringar på egen hand?
Självklart går det göra uppdateringar av plugin och WordPress. Men det svåra är när versioner av WordPress och plugin inte funkar hand i hand. Kan leda till sidan kraschar och behöver backa versioner i databasen och genom ftp. Då kan hemsidan ligga nere bra tag tills ni får hjälp av webbhotellet osv. Med ett avtal hos oss behöver ni inte oroa er för något av detta, då vi löser det.

Om hemsidan skulle krascha, hur långt tid tar det tills felen är åtgärdade?
Vi försöker lösa problemet så fort som möjligt. Vårt mål är att åtgärda felen samma dag/kväll. Är felet mindre akut åtgärdas det under 1-3 arbetsdagar.

Kostar det något extra att åtgärda felen som uppstår?
Nej! Detta ingår i avtalet hur stort felet är så åtgärdas det helt gratis.

Hur kan du åtgärda det så fort?
Varje månad går vi igenom samtliga kunders hemsidor och kod och gör små justeringar och förbättringar i koden och hemsidan för att funka med senaste standarden, genom att göra detta minimerar vi att fel och problem ska uppstå. Och är det så det uppstår är det oftast mycket enklare att åtgärda. Än en hemsida som är över ett år gammal.

Hur tar vi kontakt med dig om vi behöver åtgärda ett fel?
Ni mailar i första hand. Är felet akut skickar ni ett sms kortfattat vad det är för fel samt länk till sidan felen uppstår.

Vad menas med nya och befintliga funktioner?
I avtalet ingår underhåll av befintliga funktioner. Varje hemsida har ett gäng funktioner tex, kontaktformulär, bildgalleri, webbshop osv.. beror på hemsida till hemsida. Och i avtalet ingår underhåll av detta. Det ingår tex inte lägga in nya funktioner. Exempel: Ni har inte någon shop på hemsidan så läggs inte en shop till då ni inte hade den funktionen från början.

Med detta avtal är vår hemsida 100% säker och går inte att hacka?
Genom detta avtal minskar vi chansen att er sida stöter på problem, virus eller blir hackad markant! Men det skyddar inte 100%. Inget datasystem i världen är 100% säker. Om Bill Gates & fördetta presidents Twitter kan bli hackad av en 17 åring så kan vi enkelt lista ut att inget är 100% säker. Men skulle ni stöta på problem har vi alltid backup att gå tillbaka till. Och ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, Viktigt att ni använder svåra lösenord, loggar ut och inte klickar på länkar ni inte känner igen.

Hur tecknar vi ett avtal och hur säger vi upp?
Det enda ni behöver göra är fylla i formuläret här så fort första fakturan är betald på börjar avtalet och vi börjar göra backup och service av er hemsida. Vi har ingen bindningstid så ni säger enkelt upp avtalet genom att skicka ett mail till oss info@tuana.se. Ni faktureras en månad i förskott.