IFTTT är en gratis webbtjänst som helt enkelt gör saker och ting åt dig. Tjänsten är enkelt uppbyggd och lätt att förstå. Ganska lik en Photoshop actions fast för massa annat.
Det bästa jag vet med IFTTT recept är att slippa göra samma uppdateringar på olika sidor. Jag kan göra en uppdatering tex på Facebook så skickas uppdateringen automatiskt till Twitter, LinkedIn. Tänk på vilka dina följare är så du inte gör samma uppdateringar på alla olika sidor kan lätt bli tjatigt om det står samma sak på alla dina sociala sidor.
Jag har visat tjänsten på mina fotokurser och kreativa föreläsningar, nu ska jag dela det med er.
Så här fungerar IFTTT
if this then that kortfattad. Alltså om det här händer gör det här. T.ex. om jag gillar en bild på Instagram lägg den i min Dropbox mapp som heter inspiration. Eller om jag delar en bild på Instagram dela den på 500px också.
Med andra ord du kan vinna massa tid på att använda IFTTT. Möjligheterna med tjänsten är oändliga och man kan skapa egna IFTTT recept eller välja bland befintliga. Jag använder även Philips Hue varje gång jag kommer till kontoret så tänds lamporna på kontoret. När jag går från kontoret släcks dom. Riktigt häftigt och praktiskt!
IFTTT recept för fotografer
Här är några exempel på IFTTT recept för fotografer som jag själv använder. Du kan utgå från recepten och göra om så de passar dig.
Använder du IFTTT?
Använder du dig av IFTTT? dela gärna med dig hur du använder dig av tjänsten.
2 Responses
Automatisering och förenkling i all ära, recept 1 & 4 är bra exempel på hur man kan förenkla vardagen med IFTTT.
Men de andra exemplen som bara duplicerar innehåll i olika kanaler är ett typexempel på hur man inte skall använda sociala medier. Tänk själv, om du skulle zappa runt mellan dina TV kanaler och det alltid skulle vara samma reklam (ja, det händer rätt ofta, jag vet) vad tror du resultatet blir hos dina mottagare? Att det tänker, “å va bra, jag får se den där bilden om och om igen” eller “herregud vilket tjat, avfölj”.
Det gäller att hitta rätt ton och ändamål för respektive kanal, ta dig tid att fundera vilken målgrupp du har på Instagram, Facebook, 500px osv, fundera också på vilket mindset din målgrupp befinner sig i, så att du kan rikta rätt budskap till rätt målgrupp vid rätt tillfälle.
Gary är bra på att sammanfatta detta – https://99u.com/videos/22081/gary-vaynerchuk-how-to-tell-stories-in-an-a-d-d-world
Så sant, det har jag alltid i åtanke, för inte duplicera samma material. Jag har olika följare på Instagram och 500px.
Och Facebook uppdatering som jag delar på twitter är endast en länk till Facebook med hashtaggen taggen #tw, så det är inte alla uppdateringar. Blir annars massa dubletter. Ska tillägga det i texten för undvika missförstånd :)