Har du precis som jag sökt en smidig backup för fotografer – något som faktiskt fungerar? I mer än 12 år har jag jobbat som reklamfotograf och bröllopsfotograf samt med privatfotografering och webbutveckling. Jag har länge sökt någon form av smidig backup för fotografer, men har alltid saknat ett enkelt och smidigt system. Nu har jag äntligen hittat det och vill gärna dela med mig av det till andra.
För några år sedan skrev jag ett blogginlägg om att göra backup på rätt sätt. Systemet som jag beskrev då fungerade ett tag men när företagets bildbank växte höll det inte i längden. Dessutom uppstod mycket krångel med min Drobo. Jag gick då istället över till NAS. Nedan beskriver jag hur jag sköter min backup idag och vad varje backup-variant skyddar mot.

Steg 1: Under fotouppdraget
Under själva fototillfället använder jag två minneskort i kameran, med exakta kopior på båda korten. Om ett av dem går sönder har jag då kvar det andra som backup.

Steg 2: Efter fotouppdraget
Direkt efter fotouppdraget för jag över samtliga bilder till min Synology NAS som står på kontoret. Om jag är på resande fot gör jag det genom SFTP eftersom “nasen” alltid är uppkopplad. Sjukt smidigt!
Bilder som jag tar med min mobil skickas automatiskt över till nasen via appen Moments.

Produktinformation (Nasen på kontoret)
Modell: Synology Nas 1515+
Hårddiskar: 5st WD Intern hårddisk Red NAS 6TB
Raid: Raid 5
RAM: 6144 MB
Steg 3: Smidig backup för fotografer – nasen sköter det mesta
Härifrån sköter nasen allt automatiskt! Jag behöver faktiskt inte göra så mycket. Så fort jag har lagt över bilderna på den sker allt som jag listar här nedan genom apparna Hyper backup och USB Copy.
Backup 1: NAS [kontoret] -> NAS [hemma]
Allt nytt material som jag lägger in på nasen kopieras över natten till en annan Synology Nas, som jag förvarar hemma. Detta görs genom Hyper backup.
Den här backupen skyddar vid brand, inbrott, tekniska problem och mänskliga faktorn.

Produktinformation (Nasen hemma)
Modell: Synology Nas 916+
Hårddiskar: 2st Seagate Ironwolf PRO NAS 8TB & 2st Seagate Ironwolf PRO NAS 6TB
Raid: SHR
RAM: 8192 MB
Backup 2: NAS [kontoret] -> Molnet [Synology C2]
Här skickas allt upp till molnet (Synology C2). Det är en tjänst som kostar €6.99 per terabyte och månad. I mitt fall kostar den cirka 700 kronor per månad.
Den här backupen skyddar vid allt som nämns under Backup 1. Dessutom skyddar den vid naturkatastrofer i Sverige eftersom servrarna finns utomlands.
Backup 3: NAS [kontoret] -> Extern hårddisk [kontoret]
Med hjälp av appen USB Copy kör jag också backup mot externa hårddiskar som jag kopplar in genom USB3. Då synkas två olika mappar så att de matchar. Det innebär att endast nytt material kopieras över. Mina inställningar gör att om jag råkar radera en fil på nasen finns den ändå kvar på USB-diskarna.
På de externa hårddiskarna delar jag upp materialet på följande sätt:
- USB disk 1: Endast slutförda projekt
- USB disk 2: Endast material skapat under innevarande år
- USB disk 3 och uppåt: Här lägger jag in allt material årsvis i slutet av varje år; en hårddisk för material skapat under 2012, en för 2013 och så vidare. Eftersom dessa filer sällan ändras gör jag detta manuellt.
Den här backupen skyddar om nasen på kontoret kraschar och jag måste komma åt bilderna snabbt utan att behöva ladda ned genom nasen hemma eller Synology C2 i molnet. Här kan jag komma åt samtliga bilder direkt bara genom att koppla in den externa hårddisken till en dator.
Backup 4: NAS [kontoret] -> Google Drive
Ett extra backup-lager där jag säkerhetskopierar alla modellreleaser, avtal, offerter, kvitton – helt enkelt alla dokument – mot Google Drive. Även detta gör jag genom Hyper backup.
Den här backupen är alltså bara ett extra skydd för alla viktiga dokument.
Om olyckan är framme, håller då den här smidiga backupen?
Nedan listar jag sex olika scenarier med olyckor som skulle kunna ske. Jag använder min NAS [kontoret] som bas eftersom det är på den som jag alltid börjar lägga in material och eftersom den är roten till allt backup som jag gör. Jag har inte tagit med ett scenario där datorn kraschar för jag sparar aldrig material på datorn.
Scenario 1: Inbrott eller brand på kontoret
Om jag skulle råka ut för en brand eller inbrott på kontoret.
Dessa backuper försvinner:
- NAS [kontoret]
- USB-hårddiskarna
Dessa backuper är kvar:
- NAS [hemma]
- Synology C2
- Google Drive
Scenario 2: Naturkatastrofer
Om hela Skaraborg råkar ut för en stor naturkatastrof.
Dessa backuper försvinner:
- NAS [kontoret]
- NAS [hemma]
- USB-hårddiskarna
Dessa backuper är kvar:
- Synology C2
- Google Drive
Scenario 3: Hårdvarufel
Om nasen [kontoret] slutar att fungera.
Dessa backuper försvinner:
- NAS [kontoret]
Dessa backuper är kvar:
- USB-hårddiskarna
- NAS [hemma]
- Synology C2
- Google Drive
Scenario 4: Hårddisk kraschar på nasen
Om en hårddisk kraschar på nasen [kontoret] eller nasen [hemma].
Eftersom jag har Raid 5 och SHR kan jag byta ut den kraschade hårddisken. Systemet fungerar precis som vanligt utan att jag förlorar några data. Om flera hårddiskar kraschar samtidigt, se Scenario 3.
Scenario 5: Mänskliga faktorn
Människans förmåga att råka göra fel. Ett sådant fel kan vara att jag råkar formatera, radera filer från min NAS [kontoret] eller skriva över en fil.
Denna backup försvinner:
- Filen på NASEN [kontoret]
Dessa backuper är kvar:
Tack vare mina inställningar raderas inte filen från någon av mina backuper. Jag kan enkelt återskapa filen igen från någon av följande backuper:
- USB-hårddiskarna
- NAS [hemma]
- Synology C2
- Google Drive
Scenario 6: Virus och Ransomware
Om nasen [kontoret] blir infekterad av virus eller ransomware.
Dessa backuper försvinner:
- Filen på nasen [kontoret]
- De USB-hårddiskar som är uppkopplade mot nasen
Dessa backuper är kvar:
- Eftersom jag kör multi version av mina backuper kan jag backa till föregående version som inte var infekterad av viruset.
- NAS [hemma]
- Synology C2
- Google Drive
- USB-hårddiskarna som inte var kopplade till nasen.
Ja jag tror backupen håller! Men inget är 100% säkert.
Smidig backup för fotografer – avslutning
Förhoppningsvis har det här inlägget gett dig en lite klarare bild av hur du kan skapa ett smidigt backup-system för dig, antingen du jobbar som fotograf eller sysslar med något annat. Kanske funderar du över vad en sådan backup skulle kunna kosta? Med två nasar och alla hårddiskar landar prislappen på cirka 60 000 kronor. Det är mycket pengar, men om skulle jag förlora mina bilder skulle kostnaden bli långt mycket större än så.
Mitt tips till dig är att hitta en enkel lösning som fungerar för dig. Gärna en där du själv inte behöver göra så mycket. Vi människor är lata och om du börjar skjuta fram backupen eller struntar i att kopiera mellan hårddiskarna är risken stor att du förlorar data.
Vad tycker ni? Är det något jag har missat att ta upp? Skriv gärna en kommentar nedan!